lördag 12 juli 2008

Första saften

Ännu en mumsig kombination. Rabarber och jordgubbar denna gång. Fick för mig att göra hemmagjord saft och då jag älskar rabarbersaft så var valet på saft enkelt. Sen hade jag lite jordgubbar i kylen som jag inte orkat äta upp - jag vet - bortskämd! Och så blev det rabarber och jordgubbssaft.

Faktum är att det var löjligt enkelt! Ja, när man väl gjort den en första gång förstås.

Rabarber- o jordgubbssaft

800 g Rabarber
400 g Jordgubbar
3 dl vatten
2 dl Socker
(1 krm natriumbensoat)

Rensa frukten och lägg den i en gryta. Häll på vattnet och låt koka upp. Koka bären under lock ca 10 min. Tryck bären med en sked på grytans kanter så att all saft rinner ur bären. Häll upp bären i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och självrinna ca 30 min.Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan. Låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills det löst sig.

Ta grytan åt sidan och skumma väl. Häll upp lite av saften i en kopp och rör i konserveringsmedlet. Blanda ner konserveringsmedlet i saften.

Häll upp saften på väl rengjorda, varma flaskor. Skruva på lock och låt kallna. Förvara saften kallt.

Tips: Till små satser saft, som denna, som dricks upp inom några veckor behövs inte konserveringsmedel. Här dracks den upp så fort att jag inte hann fota ens!

Nästa gång blir det en annan mix och kanske lite mindre socker.

Inga kommentarer: